Dziś, w sferze coraz to nowych odkryć zapomnianych twórców i kolejnych prawykonań nie znanych dotychczas utworów, umyka nam często prawdziwy kontekst powstawania wielu muzycznych arcydzieł. Zapominamy o korzeniach muzyki oraz jej służebnej funkcji sprawowanej przez wieki. Coraz więcej słuchaczy i odbiorców sztuki kojarzy, owszem muzykę sakralną z sakralnym wnętrzem, jednak jako nieodłączną część liturgii, już nie koniecznie. A przecież ta najpiękniejsza muzyka (której dziś słuchamy w najlepszych wykonaniach i niejednokrotnie w najwspanialszych salach koncertowych) powstawała z myślą o służbie Bogu oraz w celu upiększenia sprawowania najświętszej Eucharystii. Dziś, poprzez chęć ukazania arcydzieł muzyki sakralnej najszerszej grupie odbiorców oraz prezentacji jej w formie koncertowej, funkcja muzyki sakralnej zmieniła się zasadniczo i daleka jest od zamysłów i idei przyświecających jej twórcom.
Dzięki staraniom Duszpasterstwa Wiernych Liturgii Łacińskiej w Krakowie oraz pomocy finansowej Fundacji Constitues Eos przy współpracy z OCTAVA ensemble, będziemy mogli przywrócić polifoniczną muzykę dawną do swego źródła, do swych korzeni.
Począwszy od 11 marca 2012 w każdą drugą niedzielę miesiąca podczas Mszy o 19.15 w Kościele św. Krzyża w Krakowie zespół OCTAVA ensemble wykonywał będzie Msze dawnych mistrzów.
Jednak już nie jako koncert, ale prawdziwie w trakcie liturgii w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego:
AD MAIOREM DEI GLORIAM!
Zygmunt Magiera